Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2009

Προτιμάμε οι Έλληνες το γρήγορο φαγητό;

Σας παρουσιάζουμε μία έρευνα του ιδρύματος ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ η οποία παραθέτει ενδιαφέροντα στοιχεία που μας δείχνουν κατά πόσο εμείς οι Έλληνες, καταναλώνουμε γρήγορα φαγητά.


Το φαγητό, εκτός από απαραίτητο για την επιβίωσή μας, είναι και απόλαυση. Για ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού μάλιστα είναι κυρίως απόλαυση, αφού η κάλυψη των διατροφικών αναγκών θεωρείται δεδομένη. Το φαγητό μας χαλαρώνει, μας ικανοποιεί, μας φέρνει πιο κοντά με τους φίλους μας.
Με την πάροδο των χρόνων και με τη σύγχρονη Ελληνίδα γυναίκα να μπαίνει όλο και περισσότερο στον στίβο της εργασίας, μειώνεται ο χρόνος που αφιερώνεται στη μαγειρική και ταυτόχρονα αυξάνει η ανάγκη για προμήθεια φαγητού από άλλες πηγές. Από πού λοιπόν προμηθευόμαστε το καθημερινό μας φαγητό; Πόσο συχνά παραγγέλνουμε φαγητό «απ’ έξω» και πόσο συχνά τρώμε σε εστιατόρια γρήγορου φαγητού; Υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες ή ανάμεσα στις διάφορες ηλικίες ως προς τη συχνότητα επίσκεψης εστιατορίων γρήγορου φαγητού ή παραγγελίας φαγητού «απ’ έξω»;
Η πανελλήνια ποσοτική έρευνα, που διενήργησε το ΙΔΡΥΜΑ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ στις αρχές του 2006, απαντά σε πολλά από τα ανωτέρω ερωτήματα.


Πόσο συχνά τρώμε σε εστιατόρια γρήγορου φαγητού και τι προτιμάμε να τρώμε όταν τα επισκεπτόμαστε;

Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι περισσότερο από το 57% του πληθυσμού τρώει σπάνια ή καθόλου σε εστιατόρια γρήγορου φαγητού. Όσον αφορά στις διαφορές ανάμεσα στους άντρες και τις γυναίκες, φαίνεται ότι ο αντρικός πληθυσμός επισκέπτεται λίγο πιο συχνά εστιατόρια γρήγορου φαγητού σε σχέση με τον γυναικείο. Συγκεκριμένα, ένα ποσοστό της τάξεως του 6.3% των ανδρών έναντι 2.3% των γυναικών τα επισκέπτονται περισσότερες από 3 φορές την εβδομάδα.
Ενδιαφέροντα, αν και ίσως αναμενόμενα, είναι και τα ευρήματα της παρούσας έρευνας ως προς τις διάφορες ηλικιακές ομάδες. Φαίνεται ότι οι νέοι ερωτηθέντες ηλικίας κάτω των 24 ετών επισκέπτονται συχνότερα εστιατόρια γρήγορου φαγητού σε σχέση με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες, ενώ ελάχιστοι είναι οι ερωτηθέντες ηλικίας άνω των 55 ετών που δήλωσαν ότι τα επισκέπτονται 1 ή περισσότερες φορές την εβδομάδα. Είναι ενδεικτικό επίσης το γεγονός ότι, ενώ 1 στους 4 νέους κάτω των 24 ετών δεν τα επισκέπτεται καθόλου ή σχεδόν καθόλου, το ποσοστό αυτό αυξάνει με την ηλικία, για να ξεπεράσει το 80% σε ηλικίες άνω των 55 ετών. Συνεπώς, υπάρχει μία σαφής τάση μείωσης της συχνότητας επίσκεψης εστιατορίων γρήγορου φαγητού με την αύξηση της ηλικίας.
Αξιοσημείωτες είναι και οι διαφορές που παρατηρούνται αναφορικά με την κατανάλωση γρήγορου φαγητού μεταξύ των αστικών, ημιαστικών και αγροτικών περιοχών. Φαίνεται ότι στις αστικές και ημιαστικές περιοχές, η συχνότητα επίσκεψης εστιατορίων γρήγορου φαγητού είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ ότι στις αγροτικές περιοχές. Οι Θεσσαλονικείς μάλιστα επισκέπτονται τέτοια εστιατόρια με τη μεγαλύτερη συχνότητα (25.1% τα επισκέπτονται 1 ή περισσότερες φορές την εβδομάδα) σε σχέση με τους κατοίκους όλων των άλλων περιοχών. Στις αγροτικές περιοχές το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 6.8%. Πιθανώς το γεγονός αυτό να οφείλεται στη συγκέντρωση τέτοιων εστιατορίων στις αστικές περιοχές ή/και στις διατροφικές συνήθειες που έχουν οι καταναλωτές στις αγροτικές περιοχές ως προς το φαγητό.
Τι φαγητά όμως προτιμούνται και καταναλώνονται σε αυτά τα εστιατόρια;

Τα φαγητά που είναι πρώτα με μεγάλη διαφορά στην προτίμηση των ερωτηθέντων είναι τα σουβλάκια (72.3%) και ακολουθούν τα σάντουιτς, τα burgers και οι πίτσες-πεϊνιρλί (20-23%). Τα σουβλάκια μάλιστα είναι πρώτα σε κατανάλωση σε όλες τις ηλικίες, ενώ παρατηρείται διαφορά μεταξύ των ηλικιακών ομάδων ως προς τη δεύτερη επιλογή τους. Συγκεκριμένα, οι νέοι ερωτηθέντες ηλικίας 15-17 ετών δήλωσαν ότι προτιμούν τα burgers σε ποσοστό 42.2% (με μέσο όρο 21.6%), οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών ότι προτιμούν τα σάντουιτς σε ποσοστό 37.1% (με μέσο όρο 23%) και οι ηλικιωμένοι άνω των 65 ετών δήλωσαν ότι προτιμούν τα διάφορα κρεατικά σε ποσοστό 31.2% (με μέσο όρο 4.5%).
Ακόμη μελετήθηκαν και οι διαφορές μεταξύ αστικών, ημιαστικών και αγροτικών περιοχών αναφορικά με τα φαγητά που καταναλώνονται σε εστιατόρια γρήγορου φαγητού. Οι Θεσσαλονικείς έχουν μεν ως πρώτη επιλογή τα σουβλάκια (56.4%), αλλά σε πολύ μικρότερο ποσοστό από αυτό του μέσου όρου, με τη δεύτερη επιλογή τους, τα burgers, να ακολουθεί με ποσοστό 34.7%. Στις αγροτικές περιοχές οι τηγανητές πατάτες καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση μετά από τα σουβλάκια στις προτιμήσεις των καταναλωτών με ποσοστό 27.7% (με μέσο όρο 13.1%), ενώ σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με τα στοιχεία που δηλώθηκαν για τις άλλες περιοχές, βρίσκονται οι σαλάτες με ποσοστό 17.2% (μέσος όρος 11.8%). Στο σημείο αυτό μάλιστα θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι τηγανητές πατάτες στην Αθήνα δηλώθηκαν μόλις από το 7.5% των ερωτηθέντων.

Και όταν παραγγέλνουμε φαγητό «απ’ έξω»;

Αντίστοιχη εικόνα με αυτήν που παρατηρούμε αναφορικά με τη συχνότητα επίσκεψης εστιατορίων γρήγορου φαγητού εμφανίζουν και οι παραγγελίες φαγητού «απ’ έξω», για κατανάλωση στο σπίτι ή στη δουλειά. Συγκεκριμένα, ένα ποσοστό της τάξεως του 62.1% των ερωτηθέντων δεν παραγγέλνει «απ’ έξω» σχεδόν ποτέ. Οι άνδρες παραγγέλνουν λίγο πιο συχνά από τις γυναίκες, ενώ και εδώ οι μεγαλύτερες ηλικίες είναι εκείνες που πολύ σπάνια παραγγέλνουν φαγητό «απ’ έξω». Όπως φαίνεται, πάνω από το 70% των ερωτηθέντων ηλικίας 45 ετών και άνω δήλωσε ότι δεν παραγγέλνει σχεδόν ποτέ «απ’ έξω», με το ποσοστό να ξεπερνά το 85% στους ερωτηθέντες άνω των 55 ετών.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το ποσοστό των κατοίκων των αγροτικών περιοχών που σχεδόν ποτέ δεν παραγγέλλουν φαγητό «απ’ έξω» φτάνει στο 80.8%, πιθανώς γιατί δεν είναι καθόλου ανεπτυγμένη αυτή η αγορά ή δεν έχουν ακόμα εισαχθεί δυτικά πρότυπα κατανάλωσης στις περιοχές αυτές, είτε γιατί απλώς οι κάτοικοι των περιοχών αυτών διαθέτουν χρόνο για να μαγειρεύουν. Αντίθετα, το μικρότερο ποσοστό (48.2% με μέσο όρο 62.1%) των ερωτηθέντων που σχεδόν ποτέ δεν παραγγέλνουν «απ’ έξω» παρατηρείται στην Αθήνα, πιθανώς λόγω των γρήγορων ρυθμών της καθημερινότητας που οδηγεί συχνότερα στην ανάγκη για αυτή τη λύση.

Τι προτιμάνε να παραγγέλνουν «απ’ έξω» οι ερωτηθέντες;

Πρώτες στην επιλογή των ερωτηθέντων είναι οι πίτσες με ποσοστό προτίμησης 68.3%, και ακολουθούν με μικρή διαφορά τα σουβλάκια με 59.6%. Όλα τα άλλα τρόφιμα (ψητά, μακαρονάδες, κ.ά.) ακολουθούν με μεγάλη διαφορά από τα δύο πρώτα.
Στην Αθήνα και στις αγροτικές περιοχές, τα πρωτεία έχουν πάλι τα σουβλάκια και ακολουθούν με πολύ μικρή διαφορά οι πίτσες. Σε όλες τις άλλες περιοχές οι πίτσες αποτελούν την πρώτη επιλογή των ερωτηθέντων και μάλιστα με διαφορά από τη δεύτερη. Στις αγροτικές περιοχές ξεχωρίζει η τρίτη επιλογή των ερωτηθέντων, τα ψητά φαγητά (μπριζόλες, μπιφτέκια, κ.ά.) με ποσοστό 37%, δηλαδή περίπου 2 με 4 φορές υψηλότερα από το αντίστοιχο ποσοστό στις άλλες περιοχές.
Αναλύοντας, τέλος, τα αποτελέσματα της έρευνας ως προς τις διάφορες ηλικίες οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι οι νέοι ηλικίας 15-17 ετών προτιμούν με μεγάλη διαφορά τις πίτσες όταν παραγγέλνουν «απ’ έξω» (ήταν η πρώτη τους επιλογή σε ποσοστό 80.3%, με δεύτερη επιλογή τα σουβλάκια σε ποσοστό 57.4%), ενώ η διαφορά μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης επιλογής είναι μικρότερη σε όλες τις άλλες ηλικιακές ομάδες.

Συμπεράσματα

Τρώνε τελικά οι Έλληνες σε εστιατόρια γρήγορου φαγητού και πόσο συχνά παραγγέλνουν φαγητό «απ’ έξω»; Περίπου 1 στους 3 ερωτηθέντες ηλικίας κάτω των 24 ετών δήλωσε ότι τρώει σε εστιατόρια γρήγορου φαγητού μία ή περισσότερες φορές την εβδομάδα και 1 στους 5 ότι παραγγέλνει φαγητό «απ’ έξω» με την ίδια συχνότητα. Αντίθετα, οι ερωτηθέντες ηλικίας άνω των 45 ετών φαίνεται ότι δεν έχουν υιοθετήσει τις ανωτέρω συνήθειες, με αποτέλεσμα ο μέσος όρος όσων δεν επισκέπτονται σχεδόν καθόλου εστιατόρια γρήγορου φαγητού και δεν παραγγέλλουν «απ’ έξω» να αγγίζει ή να ξεπερνά το 60%.
Ενδέχεται κάποια από τα αποτελέσματα που παρατέθηκαν ανωτέρω να είναι λίγο έως πολύ αναμενόμενα, στόχος, όμως, της παρούσας έρευνας είναι η ποσοτικοποίηση των εν λόγω δεδομένων και η εξαγωγή συμπερασμάτων.
Βάσει των δεδομένων που έχουμε συλλέξει από την έρευνα, δεν μπορούμε να συμπεράνουμε για τάσεις όσον αφορά στις συγκεκριμένες διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων.
Αν, όμως, λάβουμε υπόψη ότι ζούμε σε μία εποχή και σε μία κοινωνία που, τουλάχιστον στα μεγάλα αστικά κέντρα, χαρακτηρίζεται από γρήγορους ρυθμούς ζωής και περιορισμένο ελεύθερο χρόνο- φαινόμενα που μπορούν να μας οδηγήσουν στη λύση του έτοιμου φαγητού- ανακύπτουν ερωτήματα αναφορικά με τις αλλαγές που ενδέχεται να σημειωθούν στο μέλλον τόσο στη συχνότητα επίσκεψης εστιατορίων γρήγορου φαγητού όσο και στη συχνότητα παραγγελίας φαγητού «απ’ έξω».




ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Η έρευνα έγινε από 25/01/2006-07/02/2006
Είναι ποσοτική με προσωπικές τηλεφωνικές συνεντεύξεις
Έχει δείγμα 1300 ατόμων άνω των 15 ετών, αντιπροσωπευτικό
του Ελληνικού πληθυσμού ως προς το φύλο, την ηλικία (15+),
τη γεωγραφική περιοχή (Αθήνα / Θεσσαλονίκη / Αστικές/
Ημιαστικές/ Αγροτικές περιοχές)
Εταιρεία Ερευνών : MRB HELLAS S.A


ehow.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου